A Rózsa utca jelkép. Az egyike azon fővárosi utaknak, amelyek valamiféle politikai tisztogatás áldozatai lettek még 2019-ben. A Karácsony Gregely vezette baloldali fővárosi vezetés egyik első intézkedése volt, hogy a jobboldali vezetés alatt maradt fővárosi kerületekben leállította a korábban betervezett utak megépítését.
A Rózsa utca felújítása addigra már nagyon előrehaladott állapotban volt. A kerület saját forrásból elkészítette a terveket, kiírták a közbeszerzést a fővárosban, és mire jött az új baloldali vezetés, már el is kellett volna kezdeni az útépítést. Ehelyett jött a bojkott a fővárosból, ami Rózsa utcán kívül a cinkotai Magtár utcát is érintette: 2024-ig egyik utat sem fogja felújítani a főváros.
Fővárosi szinten ezt a döntést megváltoztatni eléggé reménytelen lett volna, ráadásul hamar el is fogyott ott a pénz. Kormányszinten viszont rájöttek, hogy az ilyen igazságtalanságot orvosolni politikailag is helyes lépés, és amint a gazdaság kezdett kikeveredni a járvány okozta visszaesésből, forrást biztosítottak a főváros által bojkottált útépítésekre. Ezt maga Gulyés Gergely miniszter jelentette be 2021-ben, a Magtár utca mentén megtartott sajtótájékoztatón.
Miután fővárosi kezelésű utakról van szó, onnan kell megkérni minden szükséges engedélyt. Azzal nem lehet vádolni Karácsonyékat, hogy soron kívül megadtak volna minden szükséges engedélyt, de végül sikerült mindent beszerezni, és így február elején megindulhatott a hányatott sorsú Rózsa utca felújítása.
Az útépítés a Budapesti úttól indul, és a teljes útszakasz felújításra kerül a Csömöri útig. Az első szakasz a legfontosabb. A magasabban fekvő sashalmi területek, a Thököly út és a Pirosrózsa közötti rész csapadékvize a Budapesti útig egy nagyátmérőjű csapadékcsatornában érkezik. Innen viszont egy sokkal kisebb átmérőjű csatornarendszer lett kiépítve (még évtizedekkel ezelőtt), s így nagyobb esők esetén a feltorlódott víz elönti a környéket. A Csillag utcától a csapadékcsatorna már megfelelő méretű, és a Rákosi út felújítása során a csatornát elvezették a Rózsa utcáig – ezt a két szakaszt fogják majd összekötni egy megfelelő átmérőjű csőszakasszal, így megszűnik majd az évtizedes csatornaprobléma.
Az útépítésre 610 millió forint kormányzati támogatást kapott a XVI. kerület. A közműépítésen túl megújul a teljes útburkolat, a járdák és a kocsibehajtók pedig díszburkolatot kapnak.
Az útépítést sajtótájékoztatón jelentették be február 7-én a Rózsa utca és a Nefelejcs utca sarkán, melyen részt vett Kovács Péter polgármester, Szatmáry Kristóf országgyűlési képviselő, valamint az érintett területek két önkormányzati képviselője, Dobre Dániel és Szatmáry László. Szatmáry Kristóf szerint egy valódi mérföldkőhöz érkezett a XVI. kerületi útfelújítások sora, hiszen ez esetben a munkálatokat a kerületi önkormányzat – Magyarország Kormányának támogatásával – a Fővárosi Önkormányzat helyett végezteti el.
Megkezdődött a Veres Péter út szervizútjának átépítése is, ami a Veres Péter úttal párhuzamosan halad a HÉV-sínek túloldalán. Az építők szakaszosan végzik el a felújítást, a Katóka utcától indulnak, s mint látható, díszburkolatos járdát építenek, s megújul a köztes zöldfelület is. A felújítást a Kormány finanszírozza. |