Mindenkinek teljesen természetes az, hogy a HÉV az Örs vezér teréig közlekedik. Pedig az idősebbek tudják, hogy ez több, mint 80 évig nem így volt.
Vonat halad a Keleti pályaudvar felé az Örs vezér téren
Amikor 1888-ban átadták a „cinkotai” HÉV vonalát, a Keleti pályaudvar és Cinkota között már tervezték a vonal továbbvezetését, csak azt nem tudták, hogy Fót vagy Gödöllő irányába történjen ez. Csömör szempontjából sem volt teljesen mindegy, mivel a fóti irány szerint Csömör se állomást, se megállót nem kapott volna. A vonal mai Szabadságtelep megállóhelytől egy kis töréssel a horgásztó irányába haladt volna, teljesen elkerülve a falut. Szerencsére nem ez az elképzelés valósult meg, így 1900. augusztus 28-án begördült az első, feldíszített gőzmozdony által vontatott szerelvény a Keleti pályaudvar felől Csömörre. A vasút nem csak azt jelentette, hogy gyorsabban bejutott az ember Budapestre, hanem azt is, hogy bekerült az ország vasúti „vérkeringésébe”, így a megtermelt mezőgazdasági termények piaca is kibővült. Ahogy sorra nyíltak a gyárak a városban és egyre többen tanultak tovább az elemi iskola után, úgy nőtt az utasok száma is, mivel a legtöbb csömörinek (aki nem a mezőgazdaságból élt) munkát adó gyárak szinte mind a HÉV mellett voltak, vagy kis távolságra tőle. Ennek az állapotnak a metró Örs Vezér tere és a Deák Ferenc tér közötti szakaszának átadása vetett véget 1970. április 3-án. Ettől a naptól az Örs Vezér tere (addig Fehér út-kertváros megállóhely) lett a végállomása a vonatoknak. Nem csak ez az úgymond belső szakasz esett aznap áldozatul a metrónak, hanem közvetve a rákosszentmihályi HÉV-en is ezért szűnt meg aznap a forgalom. Sipos Tamás |