Helyi Hírek - Független folyóirat   2024.03.29. péntek
Auguszta
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 28664351
   « Vissza

Közoktatás – mi lesz az iskolákkal?

 « Portaszolgálat 
2012. február 23.
 

Egy kiemelkedősen fontos kerettörvényt fogadott el a múlt év végén a parlament, amely várhatóan új fejezetet nyit az oktatásban – mind a fenntartás és finanszírozás, mind a színvonal tekintetében. Cikksorozatunkban erről kérdeztük Kovács Péter polgármestert, elsősorban parlamenti képviselői minőségében.

 evertek_12-010

     ► Miért kellett az eddigi oktatási rendszeren változtatni?
     – Magyarország az Európa Unió átlagánál többet költ oktatásra, ennek ellenére az elmúlt évtizedekben az oktatás színvonala, eredményessége csökkent – tehát nem lehet azt mondani, hogy a csökkenést az anyagiak hiánya okozta. Tehát máshol van a hiba. Ennek orvoslását az új törvény több irányban próbálja megoldani. Ezek közül talán a legfontosabb, hogy az állam, mint az oktatás minőségének legfőbb felelőse, saját kezébe akarja venni az oktatás szakmai irányítását. Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy az állam tartja fenn az általános iskolákat, s az intézmények vezetőit pedig az oktatásért felelős miniszter nevezi ki, illetve váltja le, ha nem elégedett vele. Így közvetlen ráhatása van arra, hogy mi történik az iskolákban.
     A Köznevelési törvény másik pozitívuma, hogy a kinevezett igazgató a tantestülettel közösen dolgozza ki az iskola pedagógiai programját. Tehát külsősök nem szólhatnak bele az iskola szakmai munkájába. Ez a XVI. kerületben eddig sem okozott gondot, mert mind a testületben, mind a hivatalban megvan a szükséges szakmai háttér, de nagy kérdés, hogy így volt-e ez minden kistelepülésen...
     ► Az iskolák fenntartása is elsősorban a kisebb településeken okozott eddig is gondot...
     – Az eddigi állami normatíva az iskolák működtetésének mintegy felére volt eddig elegendő, a többit az önkormányzatoknak kellett kigazdálkodni. Sok kis önkormányzat költségvetésének 90 százalékát elvitte az iskolafenntartás. Az önkéntes körzetesítés, még ha az gazdaságosabb is, általában nem volt elvárható az önkormányzatoktól – ugyan ki vállalná fel, hogy lemond a saját iskoláról... Ennek az lett a következménye, hogy az ország 3200 önkormányzata közül 2000 önhibáján kívül hátrányos helyzetbe került. Az állam, mint fenntartó értelmes döntéssel meg tudja majd határozni, hogy hol maradjon meg az iskola, és honnan vigyék iskolabusszal a felsősöket iskolába.
      ► Úgy tudom, az átalakítás célja nem elsősorban a költséghatékonyság megteremtése...
      – Az alapelv, hogy az oktatás közszolgálat, s az egész rendszert az oktatási feladatokhoz és a gyereklétszámhoz kell optimálisan igazítani. Ezzel valószínűleg vidéken lesz a legtöbb feladat, hiszen például a XVI. kerületben minden rendben van mind az oktatás színvonalával, mind a finanszírozással. A törvény éppen ezért lehetővé teszi azt, hogy ilyen helyeken (ahol a szükséges szakmai színvonal is biztosított), az önkormányzat működtetésre átvegye az állami fenntartású iskolákat. Azt már több helyen elmondtam, hogy a XVI. kerületben határozottan törekszünk arra, hogy mi működtessük a jól funkcionáló oktatási intézményeket.
      A közoktatási törvény egyik fontos alapelve az igazságosságra való törekvés, ez viszont nem jelentheti azt, hogy a működtetésre átvett kerületi iskolák a falusi felső tagozatok szintjére süllyedjenek. A bértáblázat ugyan országosan azonos, mi viszont szeretnénk a pedagógusaink kiemelkedő munkáját külön jutalmazni, és ha a takarékos gazdálkodásból jut erre, akkor biztosítunk az iskoláinknak is valamennyi cafetériát.  Nem biztos, hogy a vidéki állami fenntartású iskolákban mindezekre jut pénz. Nálunk viszont nem csak azért fizetnek adót a kerületi polgárok, hogy épüljenek az utak, egyebek, hanem azért is, hogy itt magas színvonalú oktatás legyen.
      ► Vannak a törvénynek vitatott pontjai is...
      – Remélem, hogy nem a mindennapi testnevelésre gondol. Szerintem nagyon fontos, hogy az iskolába járók megfelelő fizikai kondíciókkal rendelkezzenek. Ha egy kisiskolásnak le kell futni 60 métert, vagy lenyomni tíz fekvőtámaszt, akkor utána ne kelljen fél napot pihennie. Ezen biztosan segíteni fog, ha minden nap lesz testnevelési foglalkozás, és a jobb erőnlét segít majd a szellemi képességek jobb kibontakoztatásában is.
      A hit- és erkölcstan oktatása szerintem ugyanilyen fontos kérdés, és valószínűleg sok felnőttnek is jót tenne, ha szembesülne ezekkel az alapelvekkel – hogy miért fontos az alapvető erkölcsi szabályok figyelembe vétele, hogy miért kell a szabályokat betartani, ahelyett, hogy megkerülnék azokat. A felnövekvő generáció még fogékony ezekre a kérdésekre, s remélhetőleg hasznukra lesz, ha találkoznak ezekkel az alapvető erkölcsi alapelvekkel. Attól pedig senki nem lesz vallásos, ha megismerkedik az alapvető vallási ismeretekkel.
      ► Nagy újdonságnak számít az egész napos iskola is.
      – A törvény úgy rendelkezik, hogy a gyereknek reggeltől délután 4-ig az iskolában kell lenniük, és ott értelmes elfoglaltságot kell számukra biztosítani – tehát délután nem az udvaron kell rohangálniuk, hanem azt kell csinálni, amiért az iskola van: nevelni, oktatni, tanítani kell őket. Kötelező lesz például a készségfejlesztés és a tehetséggondozás. Most ha egy gyerek ebéd után hazamegy az iskolából, s otthon számítógépezik, míg a szülője hazatér, még a leckéje sem lesz kész másnapra.

suli

Délutáni foglalkozás a Kölcseyben – az új törvény értelmében kötelező a készségfejlesztés és a tehetséggondozás

   Meggyőződésem, hogy sokkal hasznosabb, ha a gyerekekkel az iskolában foglalkoznak szakképzett pedagógusok, akikre viszont az új rendszerben nagyobb teher hárul. Az egész napos oktatás többletfeladatok elvégzését igényli, ennek ellenében viszont a törvény bevezeti a pedagógus életpálya-modellt, amely kiszámítható előrehaladást biztosít annak, aki ezt a szép, de nehéz szakmát választja hivatásul.
      A közkeletű mondás szerint mi az a három dolog, ami a pályán tartja a pedagógusokat: a június, a július és az augusztus. A magyar ember szeret tömören fogalmazni. Amilyen nehéz munkát végeznek a pedagógusok, ahhoz képest nincsenek igazán megfizetve, de az életpálya-modell vélhetően ezen is fog majd segíteni. Hoffmann Rózsa államtitkár ezt így fogalmazta meg: „végre egy kormány, amely belátja, a köznevelés minősége nem emelhető anélkül, hogy a pedagógusok ne kerüljenek jobb helyzetbe a finanszírozás tekintetében is.”
      ► Mikortól várhatóak ezek a változások?
      – Az állam 2013. januártól veszi saját fenntartásba az iskolákat, és ekkor kell megkötni az önkormányzati működtetést biztosító köznevelési szerződéseket is. Az egész napos iskola 2013. szeptembertől indul, az erkölcstan és a minden napi testnevelés első és ötödik osztálytól felmenő rendszerrel kerül bevezetésre, valamint minden iskolás számára ingyen jár a tankönyv – ez nálunk nem jelent változást, mert a XVI. kerületben lakóknak most is ingyenes a tankönyv.
      A Köznevelési törvény egy kerettörvény, amelynek végrehajtásához sok alsóbb szintű jogszabály megalkotása szükséges. A törvény viszont az általános igazságosság felé viszi az oktatás ügyét, s a szülők bizonyára elégedettek lesznek ezzel az új rendszerrel, és szívesen hagyják a gyerekeket az iskolában, ha tudják, hogy figyelemmel, szeretettel foglalkoznak velük.

Ferenci Zoltán

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2024. március 20.
2024. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Ide kattintva megtekinthető
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez