Sikeresen lezárult a TÁMOP-3.1.4-08/1-2008-0013 számot viselő oktatási pályázat első szakasza, s erről adunk tájékoztatást Csomor Ervin alpolgármester és a Művelődési Ügyosztály segítségével. | Megbeszélés a Jókai Mór Általános Iskolában |
Budapest Főváros XVI. kerület Önkormányzata 2008 decemberében pályázatot nyújtott be a TÁMOP-3.1.4/08/1. KMR pályázati felhívásra „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Budapest, XVI. kerületében” címmel. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága 105.636.226.-Ft-tal támogatja a TÁMOP-3.1.4-08/1-2008-0013 azonosítószámú projekttervet, melynek alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és a kompetencia alapú oktatás elterjesztése, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével. A XVI. kerületi Önkormányzat nyerte el Budapesten a legtöbb Európai Uniós támogatást. • A projektben résztvevő intézmények és a rendelkezésre álló támogatási összegek: 1. Jókai Mór Általános Iskola 19.922.100 Ft 2. Móra Ferenc Általános Iskola 19.925.166 Ft 3. Szerb Antal Gimnázium 19.925.180 Ft 4. Táncsics Mihály Általános Iskola és Gimnázium 19.923.180 Ft 5-6. Varázskorona Óvoda (székhely, telephely) 6.051.000 Ft, 6.044.000 Ft Költségtípusok • Taneszköz (kompetencia alapú tankönyvek, programcsomagok, digitális tananyagok, egyéb taneszközök) – iskolák esetében feladat-ellátási helyenként 2.900.000 Ft – óvoda feladat-ellátási helyenként 600.000 Ft • Irodaszer (papír- írószer, tonerek, iratgyűjtők, fénymásolópapír) – Jókai Mór Általános Iskola 680.000 Ft – Móra Ferenc Általános Iskola 510.00 Ft – Szerb Antal Gimnázium 310.000 – Táncsics Mihály Általános Iskola és Gimnázium 682.000 Ft – Varázskorona Óvoda (székhely) 70.000 Ft – Varázskorona Óvoda (telephely) 150.000 Ft • Szakmai együttműködés (erdei iskola, iskolai táborok, szakmai programok a projektben résztvevő tanulócsoportok részvételével, utazás, szállás, étkezés, szakmai programok) finanszírozására eddig felhasznált összegek – Jókai Mór Általános Iskola: színházlátogatásra, kirándulás költségeire, ausztriai testvériskolával szakmai együttműködés fejlesztésére mintegy 1.230.000 Ft – Móra Ferenc Általános Iskola: barlangászás, erdei iskola, Földtani Intézet látogatása, Iparművészeti Múzeum programja, erdei iskolai tábori költségeire mintegy 3.600.000 Ft – Szerb Antal Gimnázium: környezetvédelmi tábor, kerékpártúra a témahéthez kapcsolódóan, valamint szakmai együttműködés kialakítása költségeire mintegy 3.000.000 Ft – Táncsics Mihály Általános Iskola és Gimnázium: erdei iskola, kirándulás és szakmai együttműködés költségire mintegy 2.000.000 Ft – Varázskorona Óvoda (székhely): Varázskorona nap, családi nap rendezése az óvodában, ünnepkörökhöz kapcsolódó tevékenységek megvalósítására mintegy 350.000 Ft – Varázskorona Óvoda (telephely): Varázskorona nap, családi nap rendezése az óvodában, ünnepkörökhöz kapcsolódó tevékenységek megvalósítására mintegy 410.000 Ft • Pedagógus továbbképzések finanszírozása Résztvevő pedagógusok száma: 80 fő Megszerzett tanúsítványok száma: 245 db A továbbképzéseken résztvevő pedagógusok munkájának helyettesítésével járó helyettesítési díjak a pályázat keretei között rendelkezésre álló összegből kerültek finanszírozásra. • A mentorok, szaktanácsadók összesen 1345 óraszámban dolgoztak az intézményekben A pályázat megvalósítása a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel hozzájárul az oktatás minőségének javulásához. A paradigmaváltást elősegítő, meggyőző és hiteles módszerek, eljárások megismeréséhez a pályázatban részt vevő intézmények úgynevezett jó gyakorlatokat vesznek át, mely során konzultációkra, óralátogatásokra, tapasztalatcserékre kerül sor. A pályázatban résztvevő intézmények az Educatio honlapján megtalálható szolgáltatói kosár internetes felületre feltöltött jó gyakorlatok átvételére jó gyakorlatonként 600.000 Ft-ot költhetnek. A résztvevő intézmények a lehetőségeket és a pályázatuk szakmai tervében leírtakat is figyelembe véve 2-5-ig terjedő darabszámú jó gyakorlatot vettek át. • Intézményi innovációra, saját innováció kidolgozására, a pályázat értékeinek a pedagógiai programba történő beépítésére rendelkezésre álló, a pedagógusok részére megbízási díjként kifizetett összeg iskolánként: 4.000.000 Ft, óvodánként: 1.300.000 Ft. A pályázat benyújtása és megvalósítása során törekedtünk arra, hogy a projektben részt vevő kollégák anyagi elismerését a pályázat keretén belül megteremtsük. A pályázat során elnyert pénzösszegből megvalósult olyan feladat is – például a pedagógus továbbképzés –, melyet az önkormányzatnak, illetve az intézményeknek egyébként is saját erőből meg kellett volna valósítani. A számokból is látszik, hogy a projektben részt vevő intézményeknek a szakmai megújulás keretében a szabadidős programjaik is bővültek, színesedtek, melyhez ezáltal az anyagi forrás is biztosítva volt. Csomor Ervin alpolgármester ezúton is megköszöni a projektben résztvevők áldozatos munkáját és külön köszöni a Polgármesteri Hivatal Művelődési Ügyosztályának, ezen belül Kovács Katalin ügyosztályvezetőnek, valamint Kocsis Tóth Mariann szakmai koordinátor segítségét. Bízik benne, hogy az elvégzett munka nem volt hiábavaló és a megszerzett tudással mind a tanulók, mind a pedagógusok is gazdagodnak. | Projektindító értekezletet tart a Varázskorona óvodában Mezeiné Bakóczay Hedvig szakmai tanácsadó és Fekete Sándorné óvodavezető |
Kompetencia Alapú Oktatás A kompetencia ebben a felfogásban az ismeretek, ezek alkalmazási képessége és az alkalmazáshoz szükséges megfelelő motivációt biztosító attitűdök összessége. Kompetencia alapú oktatáson a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük, mely lehetővé teszi, hogy a külön-külön fejlesztett kompetenciák szervesüljenek, és alkalmazásuk életszerű keretet, értelmet nyerjen a gyerekek számára. A hangsúly a hagyományos tartalomközpontú oktatásról a kompetenciák, azaz a képességek, készségek és az alkalmazásképes tudás fejlesztésére tevődik át, hiszen elsősorban ezek révén válhat bárki képessé az egész életen át tartó tanulásra. A megfelelő képzések, felkészítés után hozzá kell juttatni a pedagógusokat, intézményeket az újszerű, kompetencia alapú oktatási programcsomagokban és kapcsolódó digitális tartalmakban megjelenő teljes pedagógiai eszközrendszerhez. A program hat kiemelt kompetenciaterületen támogatja oktatási programcsomagok létrehozását. Az eszközjellegű kompetenciák közül a • szövegértési-szövegalkotási, • matematikai, • idegen nyelvi (angol, német, francia, magyar mint idegen nyelv) és az • IKT (informatika és médiahasználat) területén, valamint az EU támogatási politikájában kiemelt célként megjelenő, a hátrányos helyzetben lévők felzárkóztatása szempontjából kulcsfontosságú • szociális, életviteli és környezeti, illetve • az életpálya-építési kompetenciák területén. |